Senast uppdaterad: 25:e oktober 2024.
För en facklig kamp fri från nätjättarnas intressen!
För en fri kämpade fackförening är det av yttersta vikt att kunna tillhandahålla säkra tjänster fria från nätjättarnas inblandning. SAC:s webbkommitté och IT-organisatör utvecklar och underhåller flera tjänster vi använder dagligen i organisationsarbetet. De stora nätjättarna dikterar alltmer villkoren för vad som får och inte får visas på nätet. Deras tjänster marknadsförs som “gratis” samtidigt som de tjänar pengar på att samla in och sälja data som skapas av användarna.
I ditt medlemskap i en LS av SAC ingår flera förmåner, bland annat tillgången till SAC:s digitala verktyg. Här kan du läsa mer om verktygen och hur du kan använda dem för att kämpa tillsammans med dina kollegor!
SAC:s medlemsregister
2017 lanserade SAC sitt nya medlemsregister. Registret är ett organiseringsverktyg där vi enkelt kan göra sorteringar på arbetsplatser, branscher och yrken. Det är användbart för LS för att se möjligheter till att organisera, hålla koll på sektioner och där syndikaten enkelt kan ta kontakt med sina medlemmar. Tillsammans med den gemensamma avgiftshanteringen möjliggör registret att hantera medlemsavgifterna från LS medlemmar med några få knapptryck. Registret förenklar även administration, redovisning och betalning av LS medlemsavgifter till SAC.
Till medlemsregistret: Se Mitt medlemskap som inloggad.
Stöd och utbildning: Vill ni lära er mer om hur ni kan använda registret som ett organiseringsverktyg? Kontakta SAC:s studieorganisatör på studier@sac.se
Relevanta mobilappar: Inga.
SAC Share
SAC Share är en molntjänst som kan liknas vid en schweizisk armékniv och lämpar sig ypperligt för alla tänkbara samarbeten. Utöver möjligheten att ladda upp och dela filer kan du enkelt skapa textdokument, kalkylblad och andra filtyper där alla användare med tillgång till filen kan arbeta samtidigt med den. Det finns projektledningsverktyg i form av korthögar där ni enkelt kan dela ut uppgifter och anteckna händelser för tydlig överblick över vad som behöver göras. Med gemensam kalender är det enkelt att hålla koll på möten. Kalendern kan enkelt synkas med din smarttelefon. I Share finns också en chattfunktion (“Talk”) där det är lätt för er att hålla löpande kontakt i en styrelse, kommitté eller driftsektion. Allt samlat på en enda plats!
Alla medlemmar som någon gång har loggat in på Medlemssidorna har en användare på SAC Share. Logga in med ditt personnummer och samma lösenord som till Medlemssidorna så är det bara att sätta igång!
Du kan logga in här: https://share.sac.se
Stöd och utbildning: Kontakta web.kom@sac.se
Relevanta mobilappar: Nextcloud (för fildelning), Nextcloud Talk (för chatt), Collabora Office (för dokumentredigering). Se Google Play samt Apple Store.
SAC Share bygger på Nextcloud.
SAC Meet
SAC Meet är en tjänst för videomöten. Där kan ni enkelt skapa egna mötesrum för sektionsstyrelsen, studiekommittén eller för att hålla medlemsmöten på distans. Vi håller regelbundet utbildningar på distans och det går både att skapa ett mötesrum och att dela skärm. Tjänsten kräver ingen särskild programvara på dator, men det finns en särskild app till telefonen.
SAC Meet kräver ingen inloggning.
Varför inte pröva hålla nästa videomöte på SAC Meet?
Stöd och utbildning: Kontakta web.kom@sac.se
Relevanta mobilappar: Jisti Meet. Ange exempelvis adressen https://meet.sac.se/mitt-mötesrum
SAC Meet bygger på Jitsi Meet.
SAC Chat
SAC Chat är ett kommunikationsverktyg för större gruppchattar som bygger på Mattermost. För de som är bekanta med de kommersiella verktygen Discord och Slack kommer detta se bekant ut. Som inloggad ser du olika grupper i SAC Chat beroende av vad du tillhör för grupper i medlemsregistret. Varje grupp kan i sin tur ha flera kanaler, både privata (dit endast de som direkt bjuds in kan se vad som skrivs) och publika (dit vilken annan användare som helst i den gruppen kan ansluta till konversationen).
OBS: SAC Chat är i en testfas
Dokumentation och guider: Logga in för att visa länk
Stöd och utbildning: Kontakta web.kom@sac.se
Relevanta mobilappar: Mattermost.
SAC Chat bygger på Mattermost.
SAC Support
SAC Support är ett ärendehanteringssystem för organisationsinstanser.
Ärendehantering är ett verktyg för organisationen att enkelt kunna samarbeta kring ärenden, hantera medlemskontakt och inte minst för att skapa transparens mellan organisationsinstanser. I och med att ärendehanteringen möjliggör för användare att svara på e-post, göra anteckningar, flytta mellan handläggare och göra noteringar om telefonsamtal är det enkelt för andra med behörigheter att följa ett ärendes gång. Vi kan snabbt lämna över administrationen utan att viktig information är knuten till en enskild administratörs e-post. Med hjälp av smarta textmoduler, mallar och andra funktioner kan vi enkelt och smidigt svara på vanligt ställda frågor. Med en kunskapsbank får vi hjälp att svara på frågor vi själva kanske inte alltid kan svaret på.
Stöd och utbildning: Kontakta web.kom@sac.se.
Relevanta mobilappar: Inga.
SAC Support bygger på Zammad.
Övriga verktyg
Det finns fler verktyg du kanske skulle kunna vara intresserad av. Exempelvis har vi en telefonväxel som runtringande LS-representanter kanske är intresserade av, för att slippa ge ut sitt eget nummer – eller om flera personer vill dela på ett telefonnummer. Eller om din LS önskar en egen hemsida så är det något som en LS kan anmäla intresse för. Kontakta web.kom@sac.se.
SAC:s Webbkommitté
SAC:s IT-organisatör